6. nap - Day 6

                                 

Home
Hasznos Infók
Vide(J)ók
1. nap - Day 1
2. nap - Day 2
3. nap - Day 3
4. nap - Day 4
5. nap - Day 5
6. nap - Day 6
Google képek
Linkek

 

Hatodik nap - Day six

 

     2007, május 6, vasárnap. A hatodik napon nem klónoztunk, hanem feltettük az i-re a pontot. Vagyis feltettük volna, de sajnos az addig hozzánk mindig kegyes időjárás, az utolsó napon cserbenhagyott minket. Már reggel szemerkélő esőben mentünk le az állomásra. Ráadásul még le is hűlt az idő... A szokásos, reggeli 8 órás vonattal mentünk Wiener Neustadt-ig. Félórás várakozás után felültünk a Villach-ba tartó IC-re (utólag jöttem rá, hogy ugyanezzel a vonattal mentünk első nap Mürzzuschlag-tól Villach-ig). Természetesen a Semmering hágón átmentünk. Nyolc napon belül már harmadjára! Sajnos ezúttal az idő sem volt kegyes és az ablakok is lehúzhatatlannak bizonyultak, igy maradt a bámészkodás. Néha próbáltam egy-két képet csinálni, de nem volt sok sikerélményem. Mire beértünk a hegyekbe, az eső elállt, de a felszálló pára és a köd miatt, nem sokat lehetett látni. Azért az esős időnek is megvan a maga varázsa:

(122 - A Schwarza völgye eső után)

     Klamm-Schottwien állomása után sűrü köd lett, a tejfehér masszán kivűl nem sokat lehetett látni. Volt olyan hely (főleg Semmering környékén), ahol a vonatból csak a végtelen fehérséget lehetett látni. A képet nem közlöm, mert ez olyan lenne, mint a jegesmedvék hóviharban kompozició... Még valahol lentebb készitettem a következő képet, sajnos csak ablakon keresztül:

(123 - Boltives viadukt az esőben)

 

A Semmering hágó részletes leirását megtaláljátok az első napi beszámolóm elején-közepén (1. nap - Day 1).

 

     Mürzzuschlag után kezdett elvékonyodni a felhőzet, olyannyira, hogy Bruck an der Mur körül már a nap is elő-elő bukkant. Bruck után sikerült lekapnom ezt a hidrendszert. Amerikában sokkal látványosabbak is vannak, de ez sem rossz!

(124 - Hidak...)

     Csak halkan jegyezném meg, hogy a vasúti pálya is egy hidon halad éppen... Hasonló hid-konglomerátum Innsbruck-nál található még. Hamarosan megérkeztünk Leoben-be. Itt leszálltunk, majd egy jó félórányit várakoztunk a Graz-ból érkező csatlakozásra. Amig ott dekkoltunk, dobtam egy-két fényképet. A táj gyönyörű és akadt néhány vonatos látnivaló is:

(125 - ÖBB mozdony Leoben állomásán)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Hamarosan befutott a vonatunk, majd elindultunk Selzthal irányába. St. Michael-ig még a Klagenfurton át Villach-ba taró vonalon haladunk. Erre mentünk az első napon is. Ott már emlitettem, hogy a régi, hegymegkerülős, sokat kanyargós, régi vonalat kiváltva, épitettek egy majd 5 km hosszú elkerülő alagutat. A hosszú alagút kijáratánál, csatlakozik be az elkerülő vonal:

(126 - A rövidités és a kerülő)

     Az alagút után nemsokkal, van még egy alagút. Majd egy balos kanyar utáni hidat követően, a két vonal különválik. Mi nyugatnak fordulunk, majd hamarosan megérkezünk St. Michael (585) állomására. Ezután a Liesing folyó völgyében haladunk felfele. Egy darabig relativ unalmas a terep. Leszámitva, hogy a völgy kétoldalán végig magas hegyláncok húzódnak. Annyi szép dolgot láttunk már addig, hogy lassan "immunisak" lettünk rá. Na jó, persze csak képltetesen szólva, hiszen a szép tájakat nehéz lenne megunni... Kammern in Liesing (664), Mautern in Steiermark (712), Kalwang (755), Wald am Schoberpass (835), hogy néhány megállót emlitsek a völgyben felfelé. Kalwang után beérünk egy szűkebb völgybe. Ezen a részen az autópálya elég sok alagúton halad keresztül. Vasúti alagút, tudomásom szerint, csak egy van ezen a részen. A 848 m magas Schoberpassnál van a vizválasztó, ez ennek a résznek a legmagasabb pontja. Utána már a Palten folyó völgyében haladunk lefelé. Trieben (709), majd Rottenmann (681) után megérkezünk Selzthal állomására. Selzthal állomásáról négy irányba lehet menni. És mi mind a négy irányba mentünk is! (az 5. nap - Day 5 megjöttünk Linz felől, majd továbbmentünk Amstetten felé). Ma pedig megérkeztünk Leoben felől és továbbmentünk Stainach felé. Selzthal bejáratánál már várakozott egy RailJet feliratú Taurus:

(127 - RailJet mozdony Selzthal bejáratánál)

     Mindig siránkoztam, hogy a mi vonatjainkat miért nem húzza sohasem ilyen RailJet mozdony!? Úgy látszik, hogy meghallották az "égiek" a siránkozásaimat, ugyanis azt a RailJet Taurust a vonatunk végére csatolták. Először azt hittem, hogy két mozdonyunk lesz, de aztán jöttem rá, hogy csak az új mozdony marad, ugyanis abba az irányba fogunk továbbmenni. Igy lettünk az utolsó vagonnal az elsők... Amig a mozdonyt becsatolták a vonatunk vége-elejére, addig kitanulmányoztam és le is fényképeztem a bordós-lilás-fekete festésű Taurus-t. A jobb áttekinthetőség miatt oldalról kaptam le:

(128 - RailJet ab 2008)

És bátyám legnagyobb boldog- és boldogtalanságára, ime egy kép őfelségéről, a "Big Brother"-ről, vagyis a Nagy Tesóról:

(129 - A "Big Brother")

     Lassan továbbindultunk. Miután elhagytuk Selzthal-t, elárjük az Enns folyót, majd át is megyünk felette. Ekkor megérkezünk Liezen-be (644). Liezen után az Enns völgyében haladunk felfele, egészen Stainach-ig. Útközben még megálltunk Wörschach (650) "mezei" állomásán. Paradox módon álltunk vagy 15 percet, mire szemből megérkezett egy lepukkant RegionalZug. Igencsak felhúztuk magunkat, ugyanis Stainach-on csak 12 percünk volt az átszállásra, ráadásul milyen ökörség az, hogy az IC várja be a személyvonatot??? Addig nem volt gondunk az ÖBB (Osztrák ÁllamVasutak) logisztikájával, de ez felhúzott minket is. Mentségükre szolgáljon, hogy amint lehetett, indult is a vonatunk, a Stainach-ig hátralevő kb. 10 km-en pedig lefaragtunk 1-2 percet a késéből és a csatlakozás is megvárt bennünket. Stainach-Irdning (682) állomáson gyorsan átszálltunk, a Salzkammergut-on át, Bécsbe induló gyorsvonatra.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Stainach után letértünk a Bischofshofenen át Innsbruckba, vagy Salzburgba tartó vasútvonaltól, majd miután átmentünk egy hosszabb hidon, azonnal emelkedni kezdtünk. A domb, majd hamarosan már a hegy oldalában egyre magasabbra kapaszkodtunk fel. Stainach után én előkaptam a kamerát és filmezni kezdtem, igy Tesóra maradt a fényképezés:

(107 - Brandangerkg sziklái)

     Egy rövid ideig a Brandangerkg (hű, de nehéz leirni, hát még kimondani) hegység oldalában kaptattunk felfele, majd két sziklába vájt alagutat követően felérünk egy völgybe. Baloldalt a Multereck és a Grimming, 2000 méternél is magasabb sziklái emelkednek. Selzthal körül már kaptunk egy kis esőt, de eddig megúsztuk. A Multereck sziklás hegycsúcsai már egyre jobban felhőbe és homályba burkolóztak és a távolabbi uticéljaink irányában is tornyosultak már a felhők...

(108, 109, 110 - A Multereck felhőbe burkolózó hegyormai)

     Lessern előtt az autós út egy hosszú hidon halad át, majd áthalad a vasút alatt is. Tauplitz környékén magas hegyek övezik a keskeny völgyet. Sajnos az időjárás rohamosan romlani kezdett, ráadásul a bátyám ejcspi fényképezőgépe beadta az unalmast. Az autofókusszal történhetett valami, ugyanis csak homályos képet produkált... Bad Mitterndorf (890) után egy nagyon szűk völgyben haladunk tovább (ezúttal már lejtőn), egészen Bad Aussee (659) sí- és üdülőközpontjáig. Ezután a Traun patak szűk völgyében haladva, délnek fordulunk. Egy rövidebb alagút után jobbra fordulunk, majd Hallstatt (532) állomása előtt nemsokkal elérjük a hatalmas Hallstatter See-t. Sajnos, felhős időben, hegyvidéki tó környékén, gyakorlatilag lehetetlen elkerülni az esőt. Sajnos ezt mi is megtapasztaltuk, igy se fényképezni, se filmezni nem lehetett. Tesó próbálkozott még a valamelyest helyrejött géppel, de csak egy publikálható képet sikerült produkálnia. Hamarosan el is pakolta a fénzképezőgépét...

(111 - A Hallstatter See)

     Az átmeneti (sajnos rövid) esőszünetekben, én még filmezgettem, de sokszor csak mutyiba. Leengedett ablakon keresztül ugyan, de többnyire már nem hajoltam ki. Igy is tele lett apró vizcseppekkel lett a kamera. Nagyon sajnálom, hogy eleredt az eső, mert nagyon szép helyek vannak arrafelé. A vasút végig a tóparton halad, néha elég látványos megoldásokkal. A tó partján van egy rövid alagút is. Svájcban van még sok ilyen "tómegkerülő" vasútvonal. Miután elhagytuk a hosszú tavat, Bad Goisern (502), majd Bad Ischl (469) következik. Fénykép már nem készült, az eső is egyre jobban kezdett esni, ugyhogy néhány videófelvételen kivűl, sajnos nem sok dukumentáció maradt erről, az amúgy nagyon szép vidékről! Nézelődni sem nagyon lehetett, mert még az ablakokon is folyt a viz... Ráadásul nagyon lehűlt a levegő, aminek meg is volt a böjtje, mert másnapra elég rendesen megfáztam. De nem panaszkodhatok, hisz megérte! Ennyi szép helyet látni és ennyi élménnyel gazdagodni néhány nap alatt, bizony nem mindenkinek adatik meg...

     Bad Ischl után a már folyóvá duzzadt Traun völgyében haladunk tovább, ezúttal már ÉK-nek. A Salzkammergut régió nagyon tekervényes és kanyargós. Ebensee (443) állomásánál elérünk a régió egyik másik nagy tavát, a Traunsee-t. Ez a rész is tartogat néhány látványos dolgot. Erről szerencsére van videó (szakadó esőben néhány másodpercre csak kidugtam a kamerát), mindenképp érdemes megnézni. Hogy kedvet kapjatok a videóhoz, beteszek ide egy lementett képkockát!

(Ebensee után - VHS capture)

     Az út lent megy, részben a tóra épitve, a vasút pedig egy magasabb töltésen. Az autós alagutat csak nemrég épitették, az út addig a tó mellett haladt. Jobboldalt egy kicsit még belátszik a régi út. Mind a vasúti, mind az új autós alagút megvan legalább kettő km. Traunkirchen-ig még van egy hosszabb vasúti alagút, majd Winkl-ig még kettő (esetleg három). Ezután a pálya kissé eltávolodik a tó partjátol, majd egy rövid szoros után befutunk Gmunden (440) állomására. Gmunden a Traunsee északi felén fekszik. Emlitést érdemel a Gmunden környéki elég hosszú villamos-hálózat. Gmundent elhagyva, egy kb. 150 fokos bal, majd egy kb. derékszögű jobbkanyart követően, északi irányban haladunk tovább. Hamarosan megérkezünk Attnang-Puchheim állomására, ahol is becsatlakozunk a Salzburg-Bécs fővonalhoz. Csak Linz-ig mentünk ezzel a vonattal, majd ott leszálltunk. A vonat Bécsig ment, de mi inkább úgy döntöttünk, hogy Linzben bevárjuk a Németországból érkező ICE szerelvényt. Ez majd egy órányi várakozást jelentett. Addig felmentünk az állomás feletti fedett felüljáróba és onnan skubiztuk a vonatokat. Még videóra is futotta, bár ekkora már igencsak az utolsó miniDV kazettám végén jártam. Az eső sajnos végig zuhogott.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Hamarosan befutott az ICE szerelvényünk is, igy Bécsig már kényelmesen utazhattunk. Valami miatt relative lassan mentünk, csak ritkán mentünk 160 km/h fölé. Pedig a pálya sok helyen már 200-as. Majd egy órával később indultunk, Bécsbe mégis majdnem egyszerre értünk be a korábbi vonatunkkal (amelyikről Linzben leszálltunk). Időt nem veszitettünk, cserébe viszont kiélvezhettük az ICE kényelmét. Bécsben aztán következett a szokásos metrózás a Meidling-be.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Bécs után nemsokkal, valóságos felhőszakadást kaptunk. Annyira esett, hogy alig lehetett egyáltalán kilátni. A City Shuttle ablakain ömlött a viz. Egy idő után már nem csak kivül, hanem belül is csordogált a viz. Néhány helyen a halogén világitótestek (neonok) közelében is... Wiener Neustadt-ban átszálltunk a soproni "csühögőre", majd elindultunk hazafele. WN után már elállt az eső, sőt Mattersburg környékén már a nap is kisütött. Csináltam is egy képet a stadionjukról:

(130 - A mattersburgi focipálya)

     Mivel már naplementére járt, nagyon kisérteties volt, ahogy a nap hátulról megvilágitotta a hatalmas felhőket. Mindenféle szinben pompázott az égbolt. Nagyon szép látvány volt, méltó búcsú volt ez Ausztriától... Lassan eltelt ez az út is és begördültünk a soproni GySEV pályaudvarra. Élménydús, hatnapos ausztriai körutunk utolsó fényképe következik...

(131 - Az utazás vége, újra Sopronban)

 

Home Hasznos Infók Vide(J)ók 1. nap - Day 1 2. nap - Day 2 3. nap - Day 3 4. nap - Day 4 5. nap - Day 5 6. nap - Day 6 Google képek Linkek